Testalkatok tányérjai

Testalkatok tányérjai

  • Post Author:

Sok olyan emberrel találkoztam már, akik sokadik próbálkozásra sem tudtak egyenesbe jönni a diéták, életmódváltó programok és a sport világában. Ezt nemes egyszerűséggel meg lehet magyarázni, nem vagyunk egyformák. Ahogy a gyerekek esetében is keringenek mende-mondák, így büfiztesd, így nem fog fájni a pocija…ami az egyiknél bejön, nem garantált, hogy a másiknak is az lesz a megoldás.

Ugyanígy vagyunk mi is, felnőttek. Ami nekem belefér a diétába, az nem biztos, hogy a szomszédomnak is, vagy az óvónéninek is megfelelő lenne. 

De milyen csoportokra is lehet szedni az embereket? Létezik már vércsoport diéta, sokan a paleo étrendre esküsznek, míg mások a ketogén diéta hívei. Előfordulhat, hogy 10-15 év elteltével már neki sem lesz eléggé jó ez a fajta irány. Éppen ezért kell mindig figyelni testünk jelzéseit, és minél jobban megismerni szervezetünk működését, hogy tudjuk, most kell váltani.

Na de nézzük csak, testalkatok szerint milyen csoportokról kell tudnunk?

Ektomorf: vékony testalkat, hosszú végtagok, keskeny csípő és kulcscsontok. Nagyon gyors anyagcseréjük van, ők a „bármit ehetnek, nem híznak” kategória. Nehezen híznak, az izomzat nem erősödik egykönnyen, de a zsírmennyiség sem növekszik. Mindez  előnynek tűnhet, de ők meg ennek nem örülnek. Nagyon nehezen formásodnak és építenek izomzatot.

Ha valóban ektomorf az alkatod, akkor szinte biztos, hogy hízni akarsz, miközben mindenki más fogyna. Ezért Neked, egy teljesen eltérő táplálkozási módszer szükséges, a nagy többséghez viszonyítva. Az egyik legnagyobb kihívás, hogy elegendő kalóriához juss. A magas zsír és fehérje tartalmú étrendek magas kalória tartalmúak, de kevés szénhidrátot tartalmaznak. Tehát, ha keményen edzel és az izomzatod erősítése a célod, akkor abban kell gondolkodnod, hogy a szuper-hatékony anyagcseréd is kompenzáld, amikor az izomzatod számára tápanyagokat viszel be. Nehezen hízol, de a sokféle zsír az étrendben segíteni fog. Emellett valószínűleg több szénhidrátot (és keményítőt) ehetsz, mint a több testalkat típus. Mogyorófélék, avokádó, egészséges olajok a barátaid lehetnek. Ha így eszel, lesz annyi energiád ami a hosszú edzésekhez kell az edzőteremben.

Mezomorf:  közepes csont struktúra és izomzat (hosszú és kerek), keskeny csípő. Gyors eredmények erőedzés hatására. A mezomorfok gyorsan fejlődnek edzőteremben, gyorsan megerősödnek, és izomzat épül, zsír nem igazán.

A mezomorfoknak nem kell aggódniuk, akkor sem ha fogyniuk kell, akkor sem ha formásabb izmokat szeretnének. Átlagos étrenddel, sok zöldséggel, fehérjékkel, és egészséges zsírokkal könnyen formába kerülnek. Ehetnek szénhidrátokat is, ha eleget edzenek. Ha edzés nélküli időszakot élnek meg, akkor moderálniuk kell a szénhidrátok fogyasztását. Az ektomorfokhoz képest, nekik jobban oda kell figyelniük tehát a csalónapokra, az alkohol fogyasztásra, és az édességek korlátozására. A megoldás mindig az folyamatosság az étrendben, a táplálék kiegészítőkben és a sportban.

Endomorf: Erőteljes alkat, széles csípő, rövid, tömzsi karok és lábak. Könnyen hízik és könnyen pakol fel izmokat. Az endomorf nők hihetetlen mennyiségű izomzatot tudnak felpakolni. Azonban ha nem ügyelnek a diétára, a testsúlyuk gyorsan elszáll, az edzések ellenére is. A többi típushoz képest több zsírt tárolnak a testükön. Erre figyelniük kell, mert ha tudják, hogy többet tárolnak, akkor a plusz kilók gyorsan felszaladnak.  A legegyszerűbb megoldás a magas zsír és magas fehérjetartalmú étrend.

Az endomorf nők esetében tehát a cukros ételeket kerülni szükséges. Az alacsony szénhidrát tartalmú étrendeket, a magas zsír és fehérjebevitellel lehet kompenzálni, és hosszú ideig kitartani. Nekik több kardiót kell végezniük, mint a többi típusnak, hogy a zsírpárnarétegek ne növekedjenek. Ha a sok kardiót kombinálják az erőedzésekkel, akkor elég vagány alkatot tudnak felépíteni.