Hogyan segít nekünk a glikémiás index?

Hogyan segít nekünk a glikémiás index?

  • Post Author:

A glikémiás index egy olyan mutató, ami alapján megállapíthatjuk, hogy az adott élelmiszer, alapanyag mekkora hatást gyakorol a vércukorszintre. A mérvadó a cukor lett, ennek értéke 100.

Miért is kell ezt már az életmódváltás elején megtanulni és figyelni rá? Többek között a bevásárlásnál is nagy hasznát vehetjük, hiszen nem veszünk meg semmi olyat, amit végül nem használhatunk fel. Figyeljük meg, hogy az, amit a kosárba szeretnénk tenni, megfelel-e az egyénre szabott táplálkozási normáknak? Megfelel-e az előírt kritériumoknak, mint például csak alacsony glikémiás indexű ételeket fogyaszthatsz, a közepes glikémiás indexű alapanyagok közül is csak azt, amit előre megbeszéltünk, hogy még belefér. Hiszen ha már a bevásárlásnál odafigyelsz, a konyhában már nem nagyon tudsz hibát elkövetni. A magas glikémiás indexű ételek jobban megterhelik a szervezetet és egyáltalán nem biztos, hogy nekünk erre szükségünk van.

Az alacsony és közepes glikémiás indexű alapanyagokból és ételekből zavartalanul lehet válogatni. Ez is egy nagyon fontos szempont a munkám során, hogy nem feltétlenül grammra pontos étrendre van szüksége mindenkinek. Hanem sokkal inkább egy hosszú alapanyaglistára, amelyből nyugodtan válogathat a bevásárlás majd főzés során. Íme néhány példa, hogy lássátok, zöldség és zöldség között is akadhat különbség:

Alacsony GI

Közepes GI

Magas GI

zöld zöldségek

kukorica

kukoricapehely

paradicsom

zöldbab

sütemények

hagyma

tök

palacsinta

répa

cékla

görögdinnye

alma

mangó

gyümölcslevek

körte

sárgadinnye

alkohol

zabpehely

banán

érett banán

vadrizs

basmati rizs

fehér rizs

Nem kell megijednünk, ha 1-1 kedvenc zöldségünk viszonylag magas glikémiás index-szel rendelkezik. A legjobban úgy lehet egyensúlyban tartani ezeknek a hatását, ha mellé bőven tálalunk fehérjét. Ez a kombináció nem fogja engedni annyira nagyon megugrani a vércukor-szintet.